Concerten

AKOESTISCH LABORATORIUM GROTE KERK
4 November 2022 – Grote Kerk | Goes
Musikalische Exequien – Heinrich Schütz

Een van de belangrijkste componisten die werkzaam was in ons buurland Duitsland was Heinrich Schütz. ZIjn oeuvre is van een onschatbare waarde en heeft vele componisten na hem geïnspireerd tot op hun beurt weer meesterwerken.

‘Exequiën’ – in het Nederlands met een trema – betekent ‘uitvaartplechtigheden’, naar het latijnse ex (uit) en sequor (volgen): uitgeleide doen.

Schütz schreef de driedelige Musikalische Exequien in 1635 in opdracht en voor de begrafenis van de gerespecteerde grootgrondbezitter Graf Heinrich ‘Posthumus’ Reuss. Deze vooruitstrevende en kunstminnende regent stond erom bekend dat hij de leden van zijn sobere hofhouding vooral op hun muzikale kwaliteiten selecteerde. Hij was al 20 jaar met Schütz bevriend en trof in 1635 uiterst gedetailleerde voorbereidingen voor zijn eigen begrafenis. Hij overleed op 3 december 1635 en werd op 4 februari 1636 in het familiegraf te Gera bijgezet; waarschijnlijk vond een try-out van de Musikalische Exequien reeds tijdens zijn leven en wellicht zelfs met deelname van Posthumus zelf plaats.

Het stuk is een van de omvangrijkste protestantse begrafeniscomposities, vergelijkbaar met Bachs Trauerode of Brahms’ Deutsches Requiem. We treffen er alle mogelijke verschillende teksten, technieken en bezettingen in aan: teksten uit bijbel, liturgie en kerklied, concertante passages voor solisten, in wisselende combinaties, openlijke en bedekte meerkorigheid, motetzettingen in oude en nieuwe stijl, etc.

De teksten voor het hele werk selecteerde de zeer erudiete Posthumus zelf – ein theologisches Kunstwerk – van het eerste deel liet hij de teksten reeds bij zijn leven aanbrengen op de binnenzijde van zijn rijk versierde koperen doodskist.

Solistenensemble van de Maria Magdalena Cantorij
olv
Rutger Valentijn Mauritz
Tickets klik hier

 

 

 

CÉSAR FRANCK 200!
Op vrijdag 9 en zaterdag 10 december staan we stil bij de 200 e verjaardag van Cesar Franck, die op 10 december werd geboren in Luik.
In 1830 schreef zijn vader de jonge Franck (8 jaar) in aan het conservatorium van Luik, waar hij in 1834 de eerste prijs won in solfège en piano. Van 1833 tot 1835 studeerde hij harmonieleer bij Dassoigne  die les gaf aan het Conservatoire de Paris. Vanwege de muzikale successen die zijn zoon oogstte, organiseerde zijn vader in 1835 een reeks concerten in Luik, Brussel en Aken. Datzelfde jaar verhuisde het gezin naar Parijs, waar Franck (inmiddels 13 jaar) leerling werd van Antoine Reicha. Weer won hij de eerste prijs voor piano (1838)
en contrapunt (1839). In 1859 werd hij organist van de nieuwe Église Sainte-Clotilde, het eerste neogotische kerkgebouw van Frankrijk, waar hij op 1 december een van de mooiste instrumenten van de orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll inwijdde.
Tot aan zijn dood bleef hij daar organist.
Franck componeerde liederen voor zangstem met piano, kerkmuziek voor koor en orgel die bestemd was voor de Rooms-katholieke
liturgie, vier opera’s, oratoria, cantates en wereldlijke koormuziek.

In dit concert ter ere van de 200e verjaardag van César Franck komt een bloemlezing van het werk van Cesar Frank aanbod; kamermuziek, koormuziek, orgelmuziek en vocale muziek. Daarbij worden de bekendere werken van Franck afgewisseld met enkele minder bekende maar zeer elegante koorwerken. In dit concert werken we samen met organist Mark Christiaanse en andere
instrumentalisten op harp, cello, contrabas en drie vocale solisten.

9 December 2022 – Grote Kerk – Terneuzen
Muziek voor de 200e geboortedag van César Franck (1822-1890)
De link naar online tickets volgt binnenkort

10 December 2022 – Hervormde Kerk – Kapelle
Muziek voor de 200e geboortedag van César Franck (1822-1890)
De link naar online tickets volgt binnenkort